Mnoge kompanije koje su fokusirane na budućnost već rade na implementaciji ESG (environmental, social and governance) standarda kako bi svojim lokalnim zajednicama uzvratile dobro, osigurale sopstveni razvoj i izgradile organizacije koje jačaju povjerenje.
Organizacija Center for International Private Enterprise (CIPE) je zajedno sa AmChams in Europe ove godine predstavila „Promoting Trust in Business“ inicijativu, koja je dio CIPE-ovog većeg projekta koji radi na jačanju povjerenja u poslovne i tržišne institucije širom svijeta.
Ove dvije organizacije su zajednički u proteklom periodu uz pomoć lokalnih AmCham-a prikupile projekte i pozitivne primjere o tome kako američke, evropske ili lokalne kompanije doprinose razvoju lokalnih zajednica doprinoseći ESG faktorima, a AmCham BiH se inicijativi pridružila sa dva izuzetna primjera kompanija članica: EKOPAK d.o.o. i Prevent Group CEE (Prevent Fabrics).
Sretni smo jer možemo objaviti da su oba naša člana dospjela u završnu fazu, što znači da su imali priliku da široj evropskoj javnosti predstave svoje sjajne primjere implementacije ESG standarda.
Obje kompanije iz Bosne i Hercegovine, EKOPAK d.o.o. i Prevent Group CEE (Prevent Fabrics), pokazale su se kao jedni od najuspješnijih primjera u istočnoj i jugoistočnoj Evropi!
Finalna prezentacija svih najboljih projekata prikazana je kroz virtuelni događaj održan 30. novembra 2021. godine i kroz e-brošuru koja je podijeljena kompanijama i organizacijama. Brošura se sastoji od osam studija slučaja o tome kako su kompanije i organizacije koje posluju u istočnoj i jugoistočnoj Evropi ojačale povjerenje u poslovne i tržišne institucije u svojim lokalnim zajednicama primjenom ekoloških, društvenih i upravljačkih (ESG) standarda.
Brošura se nalazi ovdje: Trust-in-Business-Brochure-FINAL.pdf (amcham.si)
Ekopak studija slučaja
Ekopak već deset godina aktivno radi na razvoju sistema reciklaže ambalažnog otpada koji je u skladu sa najboljim evropskim praksama i djeluje za dobrobit cijele zajednice. Ekopak je do sada doprinio reciklaži gotovo 90.000 tona ambalažnog otpada. Ambalaža koja bi završila odbačena u prirodi ili odložena na deponije završila je u procesu reciklaže, gdje je ambalažnom otpadu data nova vrijednost.
Ekopak je do sada ulagao u infrastrukturu za sortiranje i reciklažu u 19 općina u BiH. Akcenat je stavljen na širenje svijesti i edukaciju djece o važnosti reciklaže i zaštite okoliša kroz Ekopakove edukativne projekte. Više od 60.000 građana, većinom djece iz školskih i predškolskih ustanova, učestvovalo je u Ekopakovim projektima i educirano je o važnosti reciklaže. Širenje svijesti trebalo bi dugoročno uticati na količinu otpada na deponijama i kulturu reciklaže u BiH.
„Dobiti ovako veliko priznanje od AmCham Europe za mene i moj tim iz Ekopaka je izuzetna čast. Sam podatak da se na poziv AmCham Europe za prezentaciju dobrih primjera i praksi društvene odgovornosti prijavilo više od stotinu kompanija članica AmChama iz Evrope i da je upravo naš rad izabran među prvih osam pokazuje predanost Ekopaka u ispunjavanju svoje misije i ciljeva. Mi već desetu godinu predano radimo na razvoju sistema i reciklaže ambalažnog otpada u skladu sa najboljim evropskim praksama i za dobrobit cijele zajednice. Kada smo počeli s radom 2012. godine ispunili smo cilj od 8% ambalažnog otpada predatog na reciklažu i iskorištenje, a da danas taj postotak iznosi više od 35%“, kazala je direktorica „Ekopaka“ Amela Hrbat i dodala da je „Ekopak“ prisutan u 19 općina u Federaciji BiH gdje su investirali u infrastrukturu za sortiranje i reciklažu ambalažnog otpada.
„Paralelno smo radili na dizanju svijesti građana, a posebno djece predškolskog i školskog uzrasta o značaju reciklaže i zaštite okoliša općenito. Do sada je kroz naše različite projekte prošlo više od 70.000 građana, mahom djece. Sa mnogim obrazovnim institucijama, od vrtića do fakulteta, smo uspostavili saradnju. Ukupno smo od 2012. do 2021. godine prikupili i predali na reciklažu oko 100.000 tona ambalažnog otpada i sve smo to postigli sa svega četiri zaposlena, po najnižim održivim troškovima i za dobrobit cijele zajednice, na šta smo posebno ponosni“, rekla je Hrbat.
Prevent Fabrics studija slučaja
Ulaganje u opremanje proizvodnih pogona inovativnim tehnološkim rješenjima i procesima omogućilo je Preventu da isporučuje proizvode boljeg kvaliteta i nižih troškova. Novi operativni model je također smanjio karbonski otisak kompanije za 40% (jednostavna zamjena djevičanskog poliestera recikliranim poliesterom smanjuje karbonski otisak za 20-30%). Udio recikliranog materijala u Preventovim proizvodima iznosi 5,22% i raste. Kompanija je trenutno u fazi razvoja i odobrenja nekoliko proizvoda sa 100% udjelom recikliranih materijala.
Pored toga, energetska efikasnost i reciklirani poliester omogućavaju efikasniji marketing proizvoda jer ispunjavaju ekološke standarde EU i privlače širu bazu potrošača. Preventovo iskustvo pokazuje da prelazak na održivije modele proizvodnje ima finansijskog smisla u vremenima kada zeleno postaje norma. Reciklirane proizvode je lakše plasirati na tržište jer kompanije s održivim poslovnim modelima imaju komparativnu prednost zbog promjenjivih preferencija potrošača. Dugoročno gledano, uključenje u cirkularnu ekonomiju postat će imperativ za sve kompanije, ali najviše će imati koristi one koje to shvate i djeluju rano.
Prevent Fabrics je shvatio da održivo ulaganje u proizvodnu infrastrukturu i inovacije može biti pokretač rasta, a tehnološki napredak je ključan za pronalaženje trajnih rješenja za ekonomske i ekološke izazove. Održiv pristup koji je kompanija strateški izabrala doprinosi ne samo njenom rezultatu, već i prosperitetu društva i gradi povjerenje između lokalne zajednice i kompanije. Ponuda održivih proizvoda po pristupačnim cijenama, uz omogućavanje održivih lanaca vrijednosti je ponuda koja na tržištu pobjeđuje.
„Svijest potrošača o održivosti je u porastu na globalnom nivou, a većina potrošača kaže da očekuje da brendovi rade ono što je ispravno. Upotreba recikliranih sirovina usklađena je sa kretanjima globalnih industrija prema cirkularnoj ekonomiji (u odnosu na linearnu) i zatvorenom ciklusu proizvodnje. Kako sve više vlada uvode politike koje potiču recikliranje i ponovnu upotrebu, i kako svijest potrošača o održivosti nastavlja rasti, kompanije koje usvajaju kružne poslovne modele naći će se u jasnoj poslovnoj prednosti. Ovo će značiti bolju ekonomiju za sve nas. Ovo nije samo ekološko pitanje. Jednostavno ima društvenog i ekonomskog smisla bolje iskoristiti oskudne resurse tako što ćemo osmisliti sistem za izbjegavanje stvaranja otpada i što duže zadržavanje materijala u upotrebi“, rekla je Aida Ganić, direktorica Prevent Fabrics.
O organizaciji CIPE:
Center for International Private Enterprise (CIPE) je neprofitna međunarodna podružnica Trgovačke komore Sjedinjenih Država i ključni institut Nacionalne zadužbine za demokratiju. Osnovan 1983. godine, misija CIPE-a je jačanje demokratije širom svijeta kroz privatna preduzeća i tržišno orijentisane reforme, ispunjavajući našu viziju svijeta u kojem demokratija pruža slobodu i priliku svima da napreduju. CIPE to čini partnerstvom sa lokalnim poslovnim udruženjima, trgovačkim komorama, univerzitetima, i grupama za zagovaranje kako bi unaprijedio demokratske i ekonomske reforme širom svijeta. CIPE ima sjedište u Washingtonu, D.C. i trenutno ima regionalne urede i predstavnike u više od deset zemalja, kao i ogromnu mrežu bivših i sadašnjih partnera. Širok spektar donatora direktno podržava rad CIPE-a, a CIPE redovno sarađuje s drugim međunarodnim razvojnim i demokratskim organizacijama na izvođenju zajedničkih projekata.
O organizaciji Amcham Evrope:
AmChams in Europe je krovna organizacija koja ujedinjuje 46 američkih privrednih komora u 44 zemlje u Evrope i zapadne Azije. Kao bilateralni glas američkih i evropskih kompanija, organizacija komunicira o važnostima transatlantske ekonomije, koja omogućava preko 20 miliona radnih mjesta širom svijeta i predstavlja preko 11 milijardi dolara investicija.