Podijelite:

Integritet na tržištu: Zajednička odgovornost javnog i privatnog sektora


Često govorimo o potrebi uspostavljanja funkcije za praćenje usklađenosti i adekvatnih programa u privrednim društvima, ne samo radi poštovanja eksterne regulative, već i kako bi se obezbijedilo dosledno ponašanje u skladu s internim pravilima i postavljenim vrijednostima.

U Bosni i Hercegovini, subjekti iz finansijskog sektora, poput banaka i osiguravajućih društava, imaju zakonsku obavezu da uspostave ovu funkciju i razviju programe usklađenosti. S druge strane, u Hrvatskoj vidimo primjer kako država prepoznaje važnost etičnog i poštenog poslovanja i u javnom sektoru, te je Vlada Republike Hrvatske donijela Odluku o uvođenju funkcije praćenja usklađenosti u pravnim licima u većinskom državnom vlasništvu.

No, da ostavimo po strani regulative koje obavezuju pojedine sektore - postavlja se šire pitanje: kako djelovanje javnog sektora u BiH utiče na sve privredne subjekte, bez obzira na industriju ili veličinu, i da li zajedničkim djelovanjem privatnog i javnog sektora možemo unaprijediti integritet tržišta, pravnu sigurnost i povjerenje?

U komunikaciji s kompanijama često čujemo da se same isključuju iz postupaka javnih nabavki jer ne žele trošiti resurse na pripremu tendera za koje unaprijed znaju da neće biti prihvaćeni. Svima su poznati "nepisani" dogovori ponuđača, često se ukazuje na uskraćivanje prava u upravnim postupcima, a žalbeni mehanizmi se smatraju formalnošću – jer drugostepeni organi najčešće potvrđuju prvostepena rješenja. Poslovni subjekti često odustaju od pravne zaštite jer sudski procesi traju godinama, a za to vrijeme oni moraju poslovati i opstajati na tržištu.

S druge strane, nije tajna da postoje i kompanije koje svjesno krše pravila, zanemarujući javni interes i kvalitet isporučenog proizvoda ili usluge, što na kraju najviše pogađa građane BiH.

U interesu svih građana BiH je da se javna sredstva troše transparentno i odgovornote da se za raspoloživi novac dobije maksimalan kvalitet. Da bi se to postiglo, javni i privatni sektor bi kroz partnerstvo trebalo da rade na: 

  • jačanju transparentnosti javnih procesa,
  • unapređenju znanja i kompetencija javnih službenika koji učestvuju u kontrolnim i nadzornim aktivnostima,
  • podizanju svijesti – i u privatnom i u javnom sektoru – o štetnosti korupcije, prevara i narušavanja konkurencije, kao i o mehanizmima za prijavu i prevenciju nepravilnosti,
  • uspostavljanju zajedničkih mehanizama kontrole ključnih procesa, poput paktova integriteta (Integrity Pacts).

Iz ovih razloga, Komitet za etiku i usklađenost AmCham-a BiH nastoji da uspostavi saradnju s ključnim javnim institucijama i da, kao predstavnik poslovne zajednice, doprinese ukupnom integritetu tržišta kroz jačanje fer konkurencije, unapređenje integriteta u javnim nabavkama, promociju inicijativa poput uspostavljanja Biznis ombudsmena u BiH, i druge aktivnosti koje podržavaju uspostavljanje predvidivog i poštenog poslovnog okruženja.

U saradnji s Konkurencijskim vijećem BiH, planiramo organizaciju događaja koji će doprinijeti boljem razumijevanju problema zabranjenih dogovora i narušavanja tržišne konkurencije, te pojasniti mehanizme koji stoje na raspolaganju učesnicima u tenderima, kao i ulogu Vijeća u rješavanju ovih problema.

U trenutnim uslovima na tržištu BiH, gdje ne postoji potpuna pravna sigurnost niti efikasni mehanizmi pravne zaštite, neophodna je zajednička inicijativa kako bi se stvorilo sigurnije, stabilnije i poštenije poslovno okruženje. To podrazumijeva i strože sankcije za sve koji krše pravila, jer samo na taj način društvo može osigurati da za javni novac dobije najbolju moguću vrijednost, uz puno poštovanje zakona i propisa.